Yin Yoga & Meditatie

Yin Yoga

Yin Yoga is een langzame, meditatieve vorm van yoga waarbij je ongeveer drie tot vijf minuten in een yogahouding zit of ligt. 

Deze houdingen richten zich met name op het stretchen van het dieper gelegen bindweefsel dat zich door het gehele lichaam bevindt. Dit weefsel heeft meer tijd nodig om op te rekken dan bijvoorbeeld spieren. Door langer in een houding te blijven, krijg je naast deze vitaliserende en ontspannende stretches ook de gelegenheid om te oefenen met het laten gaan van weerstand en als het ware stap voor stap te kunnen ‘smelten’ in de houding.

Effecten die je kunt ervaren met behulp van Yin Yoga zijn bijvoorbeeld; meer ruimte in je lichaam, soepele gewrichten, diepe ontspanning, heldere mind, verbeterde slaap, toegenomen creativiteit en meer levensenergie.

Tijdens de lessen die ik geef duiken we altijd eerst van hoofd naar hart. In combinatie met meditatie gaan we vervolgens gaan we bewuste en compassievolle reis door verschillende Yin Yoga houdingen maken. Tijdens m’n lessen zul je worden herinnerd om mild te zijn voor jezelf en te luisteren naar je lichaam. Via aanwijzingen of aanpassingen ontdek je hoe je dit kunt doen. Aan het einde van de les deel ik regelmatig van live muziek die je kan helpen om nog dieper te ontspannen.

Meditatie

Meditatie is een prachtige manier om onszelf te leren kennen. Het is de weg om te ontdekken wie we écht zijn, voorbij alle ideëen, oordelen en verhalen die we over onszelf hebben geloofd.

Meditatie betekent niets anders dan bewust aanwezig zijn bij alles wat je vanbinnen ervaart. Of zoals de Tibetaanse meesters zeggen: ‘meditatie is ‘ja’ zeggen tegen alles.’ En door ‘ja’ te zeggen tegen alles wat je voelt en observeert, kan het geworstel of gevecht ertegen tot rust komen en kun je de stilte,  wijsheid en liefde ontdekken die onder alle beweging vanbinnen op je wacht.

Een aantal wetenschappelijk bewezen voordelen van meditatie zijn:

  • het vermeerdert positieve emoties en een gevoel van tevredenheid
  • verbetert je concentratievermogen
  • verbetert je geheugen en cognitieve functies
  • verhoogt je ervaring van geluk
  • vermindert de grootte van de amygdala; het gedeelte van de hersenen dat is gerelateerd aan angst
  • verhoogt je veerkracht ten tijde van uitdagingen
  • verlaagt de bloeddruk

Meditatie kan al beginnen met één minuutje je ogen sluiten en je binnenwereld te observeren. That’s it! Hoe lager we de drempel leggen, hoe makkelijker het is om ermee te beginnen en het een plekje te geven in je dagelijks leven.

De meditaties die ik deel in lessen, workshops en retraites zijn veelal afkomstig van Tibetaanse meesters. Deze practices zijn eenvoudig, krachtig en vaak ook heel speels. 

Waar kun je yogalessen volgen?

Binnenkort volgt hier meer informatie over live yoga lessen.

  • Regelmatig geef ik online live-stream workshops of online 5weekse programma’s met daarin ook Yin Yoga en meditatie. Kijk in de agenda voor meer informatie over aankomende programma’s.
  • Op YogaTV kun je een aantal Yin Yoga sessies met mij vinden met Yin Yoga & meditatie.
  • Op YouTube vind je ook een aantal online lessen.

Wil je graag op de hoogte blijven van nieuw geplande events? Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief. Tot mails!

Yin Yoga- en Yin Yang lessen zijn onderdeel van de stilteretraites die ik geef.

Veelgestelde vragen

Nee 🙂 Het gaat er niet om dat je in een zogenaamd perfecte houding komt – zoals op plaatjes – juist niet! Ieder lichaam is anders. En als jij een stretch ervaart is de houding perfect zoals ie is, ongeacht hoe het eruit ziet. 

Ja, dat kan zeker! Sommige houdingen zijn fijner en gezonder om iets aan te passen, afhankelijk van in welk trimester je je bevindt. Tijdens de les ontvang je hier aanwijzingen voor, zodat jij ook kunt genieten van Yin Yoga!

“Ik heb de yin lessen bij Irene gevolgd vanaf februari (voor artsen) en was meteen verkocht Ik heb al zoveel geleerd en van de transformerende meditaties, ik vind het wonderlijk. Vooral de meditatie om weerstand in je hart toe te laten. Daardoor ben ik heel anders tegen emoties aan gaan kijken. Dat geeft zoveel rust. Alleen al te weten dat ik deze meditatie zelf kan doen geeft heel veel vertrouwen als ik me overspoeld voel. Ik ben super dankbaar!”
Roos